Online shoppen: het kan natuurlijk heel handig zijn. Je hoeft niet naar de fysieke winkel te gaan om iets te kopen, want dit doe je gewoon simpelweg online. Hoewel online shoppen veel voordelen heeft, zijn er ook echt een paar ergernissen die je kunt krijgen en die je vast wel herkent. Waar je je aan kunt irriteren tijdens het online shoppen? Dat lees je hier.

Uitverkocht

Je hebt het hele internet afgezocht en hebt het ideale item gevonden. Dan denk je maar aan één ding: bestellen. Totdat je ziet dat het item dat je zo graag wilt niet in jouw maat of kleur die je graag wilt beschikbaar is: uitverkocht. Nee toch?! Dat wordt weer opnieuw zoeken…

Hoge verzend- of retourkosten

Je hebt een item dat je graag wilt kopen, en vergelijkt de prijzen van verschillende websites. Net als je denkt de goedkoopste website te vinden en je naar je winkelmandje gaat, zie je dat er nog eens hoge verzendkosten bijkomen. En dat terwijl tegenwoordig zoveel webshops gratis verzending en retourneren aanbieden. Ook de hoge retourkosten vinden mensen absoluut een no-go. Hoge verzend- of retourkosten zijn dan ook zeker irritaties die je tegen kunt komen bij het online shoppen. 

Sale

Waarschijnlijk denk je nu: maar sale is toch een voordeel? Dat is ook zeker waar. Echter is het daarentegen absoluut niet fijn als jij net iets hebt besteld bij een webshop, en je een dag later een mailtje krijgt over het feit dat de sale is begonnen. En vaak is het dan ook nog zo dat juist het item dat jij besteld hebt afgeprijsd wordt. Ja, dat is echt niet fijn.

Verkeerde pagina

Je klikt op een item om het even beter te bekijken en wil daarna weer teruggaan naar de vorige pagina, om verder te gaan waar je was gebleven met zoeken. Echter denken sommige webwinkels daar anders over, want bij sommige webshops is het zo dat wanneer je op het pijltje terug klinkt weer helemaal opnieuw kan beginnen met zoeken. En daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

Weinig betaalmogelijkheden

Stel je bent kleding shoppen en bent bijna klaar om je bestelling af te ronden. Bij online (kleding) shoppen is het dan natuurlijk niet de bedoeling dat de betaling lastig wordt gemaakt. En dat is bij sommige webshops dus wel het geval. Je denkt bijvoorbeeld even snel met iDeal te betalen, maar de webshop biedt dit niet aan omdat je alleen met creditcard of bijvoorbeeld PayPal kan betalen. Daar gaan de leuke items in je winkelmandje weer…

Lange levertijd

Ben je gewend dat als je online iets bestelt je het de volgende dag of de dag daarna in huis hebt? Dat is natuurlijk heel fijn, want hoe sneller hoe beter! Echter kan het bij sommige webshops lang duren voordat je de bestelling ontvangt. En dat is toch een minpuntje als je net zo blij bent met je bestelling en eigenlijk echt niet kan wachten om het te zien of gebruiken.

Bestelling is later dan verwacht

Je hebt iets besteld waar 1-2 dagen levertijd bijstond: top! Alleen krijg je na die 1 of 2 dagen een berichtje dat je bestelling vertraagd is. Grrr… 

Je kunt de webshop slecht bereiken

Het kan wel eens voorkomen dat je een vraag of klacht hebt over een bepaald item of over een webwinkel. Dan wil je natuurlijk wel dat deze vraag of klacht snel behandeld wordt, en niet dat je hier geen of pas een week later reactie over krijgt. Als dit gebeurt ontstaan er namelijk steeds meer klachten over een webshop. 

Item valt tegen

Tja, we hebben het vast allemaal wel eens meegemaakt: een miskoop doen. Het item zag er op de foto van de webwinkel helemaal leuk uit, maar in het echt lijkt het er niet eens op. Dat is toch echt wel een grote ergernis bij velen, waarbij klachten over de webwinkel het gevolg kunnen zijn.

Je krijgt geen geld retour

Je hebt bij het shoppen online betaald voor een bestelling maar bent niet tevreden met de bestelling en wilt deze graag retourneren. Echter zie je op de website van de winkel staan dat je bij retourneren geen geld terugkrijgt, maar bijvoorbeeld een bon. Niet ideaal…

Hoewel online shoppen veel voordelen kent, zijn er ook aardig wat ergernissen die je kunt krijgen wanneer je dit aan het doen bent. Je kunt online shoppen echter wel zelf leuker proberen te maken, al kun je er soms echt niets aan doen dat de ergernissen ontstaan. Ben jij een liefhebber van online shoppen of ga je liever naar een fysieke winkel om iets te kopen?