Er zijn weer heel wat nieuwe trends en ontwikkelingen bij gekomen op het gebied van drank. En aangezien wij nog wel van een drankje op zijn tijd houden, blijven wij deze ontwikkelingen natuurlijk op de voet volgen. Aangezien wij deze drankjes graag met jullie willen delen, hebben we alle trends voor jullie genoteerd. Lees snel verder welke dat zijn!

Volgens de trendvoorspellers van het creatieve communicatiebureau HBMEO maken we dit jaar vooral kennis met nieuwe dranken maar vinden we ook nieuwe manieren om populaire drankjes te bereiden. En omdat we gezondheid steeds belangrijker gaan vinden, gaan we bewuster met alcohol om.

cocktails

Dranktrends

Opvallend is dat net als honderd jaar geleden het gebruik van alcohol opnieuw onder vuur ligt. Het wordt zelfs gezien als ‘het nieuwe roken’. Gezondheid wordt voor de mens steeds belangrijker, waardoor we gaan nadenken over wat we in onze mond stoppen. Trendvoorspeller Vincent van Dijk zegt dan ook het volgende: “Het gebruik van alcohol wakkert de discussie over de schadelijke effecten op onze gezondheid, maar ook op de maatschappij, dan ook flink aan”. Voor 2018 is dé grote dranktrend dan ook de NOLO-alcohol: no of low alcohol.

Like a vir’gin

Het is deze zomer dan ook volstrekt normaal om een alcoholvrije Gin & Tonic te bestellen. Het is een trend die is overgewaaid uit Zuid-Afrika en veroverd langzaam de hele wereld. Het drinken van een alcoholvrij drankje is minstens net zo elegant als een cocktail.

Glocal

Eerder lag de nadruk sterk op regionale producten zoals streekgebonden likeuren en speciaalbiertjes. Nu zien we juist dat deze lokale producten de hele wereld overgaan. Local wordt dus glocal. Internationalisering zien we terug in onze glazen. Het is dan ook niet gek als er Afrikaanse dranken voorbij komen of dat cocktails een Aziatische twist krijgen. Verschillende culturen en keukens worden dus probleemloos met elkaar gemixt.

Afrika het nieuwe Azië

Afgelopen jaren was Azië sterk in opkomst, maar dat is nu veranderd naar Afrika. Het laatstgenoemde land is dit jaar enorm in trek als vakantiebestemming waardoor mensen dus ook steeds meer de smaken en dranken van Afrika leren kennen. Umqombothi, bier gemaakt van mais, zul je dan ook veel zien in 2018. Net zoals honingwijn (vergiste wijn met honing) en palmwijn (alcoholische drank gemaakt van het sap van palmbomen).

Cold Brew Coffee

Dit wordt vaak verward met iced-coffee, waarvoor warme koffie wordt gebruikt. Maar Cold Brew Coffee is een manier van koffiezetten waarbij gemalen koffie wordt vermengd met water op kamertemperatuur. Dit blijft vervolgens een halve of een hele dag in een afgesloten container in de koelkast staan, net zolang totdat het de gewenste smaak heeft. Hierna wordt het mengsel gefilterd. Voordeel aan cold brew is dat je het twee weken in de koelkast kan bewaren.

Advocaatje leef je nog

Advocaat was een tijdje even niet meer hip, maar maakt weer zijn retour als nagerecht. Natuurlijk wel huisgemaakt. De eierlikeur wordt niet gedronken maar gelepeld.

cocktailtrends

Cocktailtrends

De Milano-Torino is dé cocktail van 2018! Deze wordt gemaakt met Campari uit Milaan, Vermouth uit Turijn, ijs in het glas en een schijfje sinaasappel. Zeer simpel dus, maar doordat ie de perfecte balans heeft tussen zoet en bitter, is ie geliefd onder veel bartenders!

Ook zie je steeds meer veggie-filled drinks, of te wel drankjes waarbij het fruit vervangen wordt voor groente. Het sap van fruit in cocktails wordt dus steeds vaker vervangen door het sap van groenten. Zo hoeven we ons minder schuldig te voelen!

Cocktails zijn hartstikke hip en we willen ze dan ook altijd overal kunnen drinken, zelfs als we onderweg zijn. De kwaliteit is daarbij heel belangrijk. Aan boord van vliegtuigen, internationale treinen en in hotelbars zal je de komende jaren steeds meer cocktailboxen zien. Met de cocktailboxen kun je in een handomdraai een perfecte cocktail bereiden.

Natuurlijk zijn er ook nog heel veel andere trends, maar wij hebben de grootste voor je eruit gepikt. Van welke dranktrend ben jij nu al fan?