Wekelijks brengen we vele uren door op kantoor. Laptops, tablets, mobiele telefoons en social media verbinden ons op ieder moment van de dag met de rest van de wereld. Fijn… maar hierdoor vervagen onze werktijden en heeft de baas inmiddels een ander verwachtingspatroon van ons. Werkstress is het gevolg. Het moet wel leuk blijven. Dus moet de knop om!

1. Plaats je werk in perspectief; het is ‘maar’ werk

Uiteraard is je baan belangrijk. Het stelt je in staat de huur te betalen, boodschappen te doen en op vakantie te gaan. Maar toch is het uiteindelijk ‘maar’ werk. Gezondheid, familie en vriendschap zijn veel belangrijker in het leven dan die veertigurige werkweek. Bekijk werkstress ook eens van de positieve kant. Werkstress betekent dat je een baan hebt. Iets wat velen tegenwoordig helaas niet kunnen zeggen.

2. Gun jezelf tijd om op adem te komen

Actief bezig zijn is iets anders dan de agenda overvol plannen en jezelf allerlei zaken opleggen. Voorkom een ‘overload’ aan werk en verplichtingen. Neem tijd om eens op adem te komen. Slaap je slecht? Functioneer je niet meer zonder koffie? Overweeg dan om je agenda serieus onder de loep te nemen en het één en ander te skippen.

3. Laat je werk op je werk

Werk niet -of alleen bij hoge uitzondering- vanuit huis. Log ’s avonds niet nog even snel in om je e-mail te checken. Beperk het gebruik van je (werk) smartphone. Laat documenten en to-do-lijstjes bij de computer liggen. Door te werken binnen gestelde tijden en op een vaste werkplek, sluit jij de werkdag écht af zodra je de werkruimte verlaat.

4. Beweeg!

Wanneer je hoofd vol zit, kun je niet ontspannen. Als reactie op stress produceert je lichaam adrenaline. Door lekker te bewegen wordt dit hormoon weer afgebroken. Regelmatig bewegen helpt je met stress omgaan en helpt stress verminderen. Er worden gelukmakende stofjes aangemaakt en je voelt je direct (meer) ontspannen. Geen sporter? Het uitsoppen van de keukenkastjes telt ook als beweging. Heb je meteen het nuttige met het noodzakelijke verenigd.