Heb je jouw spullen gepakt en ben je naar het mooie, authentieke, warme Frankrijk verhuisd, of staat er een verhuizing op de planning? Dan is het helemaal te begrijpen dat je deze kans aangrijpt om voor jezelf te beginnen. Een webshop is natuurlijk de ideale vorm van zelfstandig ondernemen; je kunt het altijd en overal doen! Maar het opzetten van een webshop is al een flinke taak; en zeker wanneer je dit in een ander land besluit te doen. Dus wat komt er nu eigenlijk allemaal kijken bij het opzetten van een webshop in Frankrijk? Je leest het hier!

eiffeltoren

1. De taalbarrière

Het eerste struikelblok is natuurlijk de taal. Je kunt documenten zoals je privacyverklaring en andere AVG gerelateerde zaken natuurlijk in het Nederlands schrijven, maar ook de taal van het land waarin je werkzaam bent is ontzettend belangrijk. Ga op zoek naar een Frans vertaalplatform met native speakers, om ervoor te zorgen dat jij al jouw rechtsgeldige documenten, maar natuurlijk ook de website zelf, op de juiste manier professioneel kunt laten vertalen. Een native speaker weet natuurlijk niet alleen precies hoe de taal in elkaar steekt, maar kent ook alle culturele verwijzingen en rechtsgeldige gegevens die nodig zijn om deze tekst goed te kunnen vertalen.

2. Het vooronderzoek

Daarnaast is er natuurlijk ook voldoende vooronderzoek nodig. Je moet namelijk precies weten hoe de lokale bevolking – die net zo goed bezoekers kunnen / zullen zijn van jouw webshop – zich gedragen ten opzichte van het internet. Welke demografische gegevens kun je achterhalen, hoe zit het met het internetgedrag- en gebruik en wat zijn de verwachte stijgingen van e-commerce? Dit soort zaken zijn in je vooronderzoek ontzettend belangrijk om de juiste SEO resultaten te behalen.

3. Het concurrentieonderzoek

Hoewel je misschien wel wat bekend bent met de Nederlandse webshops, is er wellicht nog minder achtergrondinformatie over de Franse webshops: en dit zijn toch wel je meest directe concurrenten. Een gedegen marktonderzoek (onderdeel van het starten van je eigen bedrijf), en met onderdeel hiervan het concurrentieonderzoek, kan het falen of slagen van jouw webshop bepalen.

4. De betaalmethoden

Waar we in Nederland al snel met iDeal betalen, wordt in Frankrijk meer gebruik gemaakt van betalingen met de creditcard. Een ontzettend belangrijk gegeven dat best wat invloed zal hebben op de mogelijke betaalmethoden van je webshop!

5. De lokale marketing

Om je webshop bekend te maken heb je natuurlijk de juiste marketing- en promotieplannen nodig. Ook hier is gedegen onderzoek voor nodig; zeker nu je jouw marketing in de basis zal richten op de Franse bevolking. Vertaal je huidige acties, laat een native vertaler persberichten voor je vertalen en ook je social media kanalen worden natuurlijk tweetalig opgesteld.