Dat sporten gezond is, hoeven we inmiddels niet meer uit te leggen. Maar is elke dag sporten gezond of is de kans dan aanwezig dat je je overtraint? En hoe zit het precies met het herstellen van je spieren als je elke dag traint? Wij geven jou het antwoord op al jouw vragen wat betreft elke dag sporten. Lees snel verder om erachter te komen!

De één vindt elke dag trainen prima, terwijl de ander juist vindt van niet omdat de spieren dan niet kunnen herstellen. Ook wordt er gedacht dat je meer afvalt of dat je sneller resultaat ziet wanneer je meer sport, terwijl sommigen juist aankomen als zij elke dag trainen. Wat wij hiermee willen zeggen is dat het dus per persoon verschilt wat het beste werkt. Het maakt ook een groot verschil hoe lang en intensief je sport of hoe je traint. Doe je alleen cardio of alleen kracht? Of een combinatie van beide?

stretch

Overtrainen

Het is zeker mogelijk dat je overtraint door elke dag te sporten en je spieren geen kans te geven om te herstellen. Dat is vooral het geval wanneer je bijvoorbeeld twee dagen achter elkaar dezelfde spiergroep(en) traint. Dit is niet verstandig aangezien op die manier je spieren niet kunnen herstellen. Je kan gerust elke dag trainen, als je maar minimaal één rustdag in de week neemt en om de dag een andere spiergroep traint! Train dus ook niet elke dag op dezelfde intensiteit. 

Wanneer merk je dat je teveel sport?

Je lichaam geeft signalen af wanneer jij teveel sport en eigenlijk dus meer rust moet nemen. Echter is het wel belangrijk om te weten welke dit zijn. Je kan merken dat je het rustiger aan moet gaan doen als jij je herkent in de volgende punten:

  • je hebt minder energie
  • je workouts kosten meer moeite
  • je voelt je slap en/of duizelig
  • je ziet geen resultaat op lange termijn (progressie duurt natuurlijk een tijdje voordat het zichtbaar is)

Rustdag

Het is dus heel belangrijk om minimaal één dag in de week een rustdag in te plannen, zoals ik al eerder heb gezegd. Nou is het niet de bedoeling dat je die dag helemaal niet beweegt, je mag namelijk gerust een stukje wandelen of fietsen. Echter is het wel belangrijk dat je op deze dag niet te intensief bezig bent en dus ook niet gaat trainen. Geef je spieren de kans te herstellen op je rustdag. Alleen op deze manier zie je resultaat! Maar ook hier geldt dat elk lichaam anders is, waardoor de ene misschien langer over herstel doet dan de ander. Zoek dus goed uit hoeveel rustdagen jij nodig hebt in de week. Stretchen tijdens je rustdag is trouwens wel goed om te doen!

krachttraining

Afwisselen van spiergroep

Dit wil ik ook nog even duidelijk benoemen. Je ziet niet sneller resultaat als je elke dag dezelfde spiergroep traint. Het kan namelijk een averechts effect hebben. Sport je bijvoorbeeld om af te vallen? Dan kan het afvallen stagneren als je elke dag sport maar je kan zelfs ook aankomen doordat je eigenlijk te veel traint. Sport jij juist intensief en wil je graag spiermassa opbouwen? Dan is het heel belangrijk om de juiste voedingsstoffen (zoals eiwitten voor de spieropbouw) binnen te krijgen. De juiste voeding is trouwens ook belangrijk bij afvallen. Met alleen sporten red je het niet. Voeding is ook een heel belangrijk onderdeel die je niet mag vergeten. Kijk goed wat voor jouw lichaam het beste werkt en pas daar je training en voeding op aan.

Doe je aan krachttraining? Dan is het aan te raden om minimaal twee keer in de week te trainen om resultaat te zien. Daarbij is het ook belangrijk om je schema regelmatig (denk hierbij aan minimaal eens per 8 weken) aan te passen. Om je conditie op te bouwen en te onderhouden + om je vet te verbranden kun je naast je krachttraining nog een aantal keer cardio doen.

Conclusie elke dag sporten goed of slecht

Elke dag sporten is gezond als je je spieren maar genoeg rust gunt, je de juiste voeding binnenkrijgt en afwisselt in het trainen van je spiergroepen. Echter moet je wel onthouden dat wij geen professionals zijn, dus mocht je nog meer willen weten dan raden wij het aan om het aan een professional of personal trainer te vragen die hierin gespecialiseerd zijn!