Zeker in de wintermaanden wordt je weerstand flink op de proef gesteld. Door de koude dagen loop je al snel tegen een verkoudheid of griepje aan. Je weerstand speelt hier ook een grote rol in mee. Met deze tips hieronder verhoog je jouw weerstand en ben je minder snel vatbaar voor een griep.

Gezond eten

Het is belangrijk om een gezonde voeding aan te houden alleen schiet dat er nog wel eens doorheen. Maar dit is wel de grootste meespelende factor van een goede weerstand. Je lichaam heeft vitamines (het liefst vitamine C), mineralen, vezels, antioxidanten en goede vetten nodig. Er wordt dan ook geadviseerd om iedere dag twee stuks fruit of groenten te eten.

Maar hoe herkenbaar is het dat je weinig tijd hebt en al snel luncht met iets ongezonds? Ga dan de challenge met jezelf aan om een vrije avond in de week in te lassen en maak dan alvast al je maaltijden voor de komende week. Dit scheelt je in de ochtend weer tijd en zo eet jij ook gedisciplineerd. Kies bijvoorbeeld voor een maaltijdsalade met pasta, tomaat, courgette en kipfilet. Lekker en ook nog eens gezond! Om je weerstand op pijl te houden is het ook belangrijk om voldoende water te drinken. Houd elke dag zo’n 1,5 á 2 liter aan. Ook zijn er voedingssupplementen bij de drogist verkrijgbaar om je weerstand te verhogen. Neem deze supplementen wel met mate in.

Was je handen

Hygiëne is erg belangrijk voor een goede weerstand. Je handen komen dagelijks in aanraking met plekken waar handen van anderen ook zijn geweest. Op deze manier wordt een griepje heel snel overgedragen. Was dus regelmatig op een dag je handen, zeker als je van buitenaf komt. Heb je niet de mogelijkheid om je handen te wassen? Stop dan een desinfecterende gel in je tas. Zo kan jij overal je handen schoonmaken.

Neem voldoende rust

Heb jij een ontzettende drukke werkperiode achter de rug en ben je daarna opeens ziek geworden? Dat is helemaal niet gek. Voor een goede weerstand is rust en ontspanning erg belangrijk. Je lichaam heeft tijd nodig om zich te herstellen en stres is hierbij een grote boosdoener. Wanneer jij goed in je vel zit zal je merken dat je ook veel energieker bent. Las dus op tijd een ontspan momentje voor jezelf in. Neem een lekker bad of start een online shopsessie!

Sporten

In de wintermaanden brengen we onze vrije tijd het liefst door op de bank met warme chocolademelk en vermijden we de sportschool maar al te graag. Alleen is beweging de gouden tip voor een goede weerstand. Het moeilijkste is vaak de motivatie om naar de sportschool te gaan. Maar hoe herkenbaar is het dat als je er eenmaal bent het eigenlijk wel heel goed voelt? Ook is een wandeling of een fietstocht in de buitenlucht erg goed voor je. Daglicht werkt bij aan een goed immuunsysteem en hierdoor word jij minder snel ziek. Succes 😉!