Heb jij je ooit verdiept in de journey die jouw klant aflegt voordat hij of zij tot aankoop overgaat? Oftewel, de Customer Journey en Buyer Journey? We hebben het hier ook over de beleving die klanten hebben tijdens het proces naar de aankoop toe. Hoe is de klant met jouw bedrijf of product in aanraking gekomen? Hoelang duurde het voordat de klant iets kocht? Wat gebeurde er daarna? Het hele aankoopproces én het proces erna kun je verbeteren, waaronder door te zorgen voor een unieke Customer Experience en meer te doen dan de klant verwacht. Oftewel: de klant verrassen. Hoe doe je dat?

1. Gebruik video’s

Persoonlijke en gepersonaliseerde boodschappen worden steeds belangrijker. Men hecht er ook steeds meer waarde aan dat ze persoonlijk aangesproken worden. Nadat een klant iets heeft gekocht of een dienst heeft aangevraagd zou je een video kunnen sturen naar de klant. In deze video bedank je de klant voor de aankoop of aanvraag. Personaliseer deze video door de naam van de klant te noemen. Je kunt ‘m gewoon met je smartphone opnemen en versturen.

2. Cadeautjes

Mensen vinden het altijd leuk om iets te krijgen. Een cadeautjes dus! Wanneer iemand iets heeft gekocht of aangevraagd, stuur dan bijvoorbeeld een kennismakingspakket. Denk bijvoorbeeld aan productsamples of vraag eens aan de klant wat hij of zij leuk vindt. Dit kun je natuurlijk ook doen als iemand wat langer klant is. Op die manier zorg je ervoor dat een klant langer bij je blijft. Of met Kerst; verstuur dan bijvoorbeeld Kerstcadeautjes naar je klanten. Kerstcadeautjes voor je klanten kun je al goedkoop online bestellen.

Tips om klanten te verrassen

3. Handgeschreven kaarten

Een ander idee is om een handgeschreven kaart te versturen waarbij je zelf ook een boodschap op de kaart schrijft. Dit zorgt voor een hele persoonlijke uitstraling, waardoor de klant zich nog meer vereerd voelt. Dit kun je bijvoorbeeld doen wanneer een klant jarig is.

4. Zorg voor sfeer

Om aankoop te stimuleren, zorg er dan voor dat je sfeer maakt op kantoor of in je winkel. Zorg ervoor dat het er lekker ruikt, steek kaarsjes aan, zet er koekjes of andere lekkernijen neer. De klant lekker verwennen, dus. Succes gegarandeerd!

5. Mooie verpakkingen

Ken je die dozen van CoolBlue waar van die leuke teksten op staan? Dit zijn productverpakkingen die bij blijven bij de klant, juist door de grappige teksten. Zo zijn er natuurlijk heel veel andere leuke dingen te bedenken die je met verpakkingen kunt doen. Je klant moet blij worden als ze een product ontvangen.

6. Een magazine over jouw product of dienst

Stuur je klanten af en toe een magazine van je bedrijf. Met een magazine informeer je je klanten over jouw producten of diensten en hoe ze daar het beste gebruik van kunnen maken. Hiermee help je de klant. Men vindt het ook vaak leuk om te bladeren in een magazine en het is bovendien een mooi product om aan te bieden. Zorg ervoor dat het magazine er gelikt uitziet. Laat het dus ontwerpen door een graphic designer die hier ervaring mee heeft.

7. Nieuwsbrieven met leuke content

Verstuur regelmatig nieuwsbrieven naar je klanten. Het is een leuke manier om je klanten op de hoogte te houden van nieuws en ontwikkelingen over je bedrijf. Je kunt in de nieuwsbrieven ook kortingen aanbieden of andere cadeautjes. Of stuur klanten een gratis e-book die ze kunnen downloaden.

Door je klanten te verrassen kun je de hele beleving van jouw klanten tijdens de Customer Journey verbeteren. Wanneer je bovenstaande tips toepast zul je zien dat jouw klanten eerder geneigd zijn iets te kopen of af te nemen. Ook is de relatie met jouw klant belangrijk en moet je er ook voor zorgen dat het proces ná aankoop geoptimaliseerd wordt. Het is bovendien vaak moeilijker om klanten te behouden dan nieuwe klanten te krijgen. Investeer in je klant.