Onze huid krijgt misschien wel het meeste te verduren. Denk aan alle uv-stralingen, make-up, fijnstoffen en natuurlijk ouder worden. Veel vrouwen onder ons kiezen er dan ook al vrij snel voor om dit met dure crèmes en zalfjes te voorkomen. Echter is dit niet persé nodig, onze voeding heeft namelijk ook redelijk wat invloed op onze huid. Lees dus maar snel welk eten wel en niet goed is voor je huid!

Waarschijnlijk merk je zelf ook wel dat wanneer je een tijdje veel fastfood hebt gegeten, je huid minder zuiver is dan voor die tijd. Skip daarom al die pasta, pizza, patat en hamburgers en kies voor één van onderstaande dingen. Die zijn namelijk een stuk vriendelijker voor je huid 😉.

Kikkererwten

Deze peulvrucht bevat een lage glycemische index (= de snelheid waarmee koolhydraten worden verteerd in de darmen en als glucose in het bloed worden opgenomen) waardoor je onzuivere huid vermindert. De hoeveelheid mangaan dat een kikkererwt bevat, gaat daarnaast ook nog eens rimpels tegen.

Knoflook

Van knoflook ga je dan misschien niet zo lekker van uit je mond ruiken, maar het is wel heel erg goed voor je huid! Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk bewezen dat knoflook een antibacteriële werking heeft, waardoor het ontsmettend werkt. Je kan het sap van de knoflook bijvoorbeeld op je huid aanbrengen om eczeem of acne te laten herstellen maar je zou ook wat extra teentjes knoflook aan je eten toe kunnen voegen.

Pompoen

Als je er jonger uit wil zien, moet je pompoen eten. Door de hoeveelheid betacorteen die in de pompoen zit, wordt je huid beschermd tegen rimpels. Ben je niet zo dol op pompoen? Gebruik dan gezichtsmaskers, die geven namelijk hetzelfde effect.

Vitamine E

In bijna alle huidverzorgingsproducten zit vitamine E. Het is dan ook erg belangrijk om deze vitamine voldoende binnen te krijgen. Plantaardige oliën kun je in producten als noten, zaden, groenten of fruit vinden.

Spinazie

Niet iedereen vindt deze groente lekker, toch is het super goed voor de huid. Spinazie bevat namelijk een bron van ijzer, vitamine E, plantaardige eiwitten en magnesium. Door het reinigende effect van antioxidanten, vitamine C, E en A is het geweldig voor je huid!

Tomaten

Tomaten zitten vol carotenoïden die ervoor zorgen dat onze huid beschermt wordt tegen de zon en tegen rimpels. Daarnaast is het ook erg gezond door de hoeveelheid vitamine C die er in zit.

Vis

In deze vis zitten veel omega-3-vetzuren die ervoor zorgen dat je huid een stuk gezonder wordt. Het helpt tegen een droge huid en beschermt je daarnaast ook nog eens je hart tegen hart- en vaatziekten. Vraag je je af aan welke vis je dan moet denken? Denk aan vette vis, zoals haring, zalm, paling, makreel en sardines. Deze vissoorten bevatten veel gezonde vetten. De gezondheidsraad raadt zelfs aan om twee keer per week vis te eten!