Het runnen van je eigen winkel is natuurlijk geweldig om te doen; en voor velen een droom die uitkomt. En hoewel je vast al wel een aantal vaste klanten hebt, is het wel zo fijn als de promotie van je zaak automatisch loopt. Dit kun je doen door echte ambassadeurs in te zetten. Ambassadeurs zijn fan van jouw winkel, en delen hun enthousiasme maar al te graag met anderen. Die vaste klanten die je al hebt kunnen dus mooi omgetoverd worden tot echte ambassadeurs. Maar hoe kun je dit nu bewerkstelligen? We geven je een aantal tips.

  1. Leuke giveaways

Er zijn allerlei manieren om die vaste klanten iets leuks mee te geven waardoor ze jouw zaak nooit meer zullen vergeten; en bewust of onbewust zullen promoten bij andere winkelaars. Je kunt bijvoorbeeld een tasje laten beprinten, zodat de merknaam van jouw winkel overal te zien is. Deze giveaways kun je natuurlijk ook online meegeven. Merk je dat jouw website en social media actief bezocht worden, dan zet je deze kanalen in om online allerlei leuke giveaways te geven om je klanten te verbinden met je merk. Denk bijvoorbeeld aan interessante artikelen, speciale kortingen voor trouwe klanten en leuke goodies die jouw merk onder de aandacht brengen.

  1. Focus op klantenservice

Klantvriendelijkheid zou een van de belangrijkste doelstellingen van jouw onderneming moeten zijn. Zorg dat iedereen weet wat jij onder klantvriendelijkheid verstaat, en deel je missie om van je vaste klanten ambassadeurs te maken. Van je marketingmensen tot de verkopers in je winkel. Hoe groter het draagvlak voor jouw nieuwe doel, hoe groter de kans op succes.

  1. Geef je klanten wat extra’s

Ieder contactmoment is belangrijk, en hoe vaker jij jouw klanten kan laten zien dat je ze waardeert, hoe groter de kans dat zij zich onbewust als ambassadeurs inzetten. Heb je bijvoorbeeld leuke overschotten, verdeel deze dan onder je trouwe klanten in plaats van ze de winkel uit te doen met een flinke korting. Maak altijd duidelijk hoe blij je bent jouw klant te zien; of dit nu in de winkel of op de website is, en maak beiden zo gebruiksvriendelijk mogelijk. Je klant staat centraal!

Geef je klanten wat extra's
  1. Betrek je klanten bij je onderneming

Vraag je klanten om hun mening na een aankoop. Stuur ze een leuk kaartje of een gepersonaliseerd mailtje waarin je een aantal vragen stelt om de tevredenheid te peilen. Ook een mooi moment om de klant een leuke review toe te laten voegen; die kan jij natuurlijk weer voor je website en social media gebruiken.