De winter is weer echt begonnen en dat merken we ook aan onze koude voeten. Je hoeft maar een stap buiten de deur te zetten en het voelt alsof je voeten in ijsblokjes veranderen. Wij hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet waarmee jij je voeten weer kan opwarmen.

Vaseline

Hoe gek het ook klinkt, het helpt echt: je tenen insmeren met vaseline. Vaseline isoleert en hierdoor blijven je voeten langer warm. Smeer bijvoorbeeld voor het slapen gaan je tenen in en je zult merken dat je in no-time in slaap valt met warme voeten. Je kunt ook voor overdag je tenen insmeren met vaseline voor de kou maar kies dan wel voor ruimvallende warme sokken. Hierdoor smeer je niet meteen alle vaseline weg.

Niet met je benen over elkaar zitten

Wij vrouwen hebben vaak de gewoonte om met onze benen over elkaar te zitten. Echter zorgt dit er wel voor dat je sneller koude voeten krijgt. Doordat de aderen in deze zithouding worden afgekneld, heb je geen goeie doorbloeding meer. Naast dat dit koude voeten veroorzaakt, kan het op den duur ook voor spataders zorgen.

Wisselbaden

Door je voeten af te wisselen in een koud en warm bad, zorg je ervoor dat bloedvaten zich vernauwen en verwijden. Je hart gaat hiervan ook sneller kloppen en je bloed zal hierdoor sneller door je lichaam stromen. Hierdoor krijg je het sneller warm en zijn jouw koude voeten verdwenen. Voor het snelste effect hou je je voeten 2 á 3 minuten in een badje met warm water. Daarna twee tot drie seconden in koud water en vervolgens weer in het warme bad. Deze stappen herhaal je net zo lang totdat je voeten zijn opgewarmd.

Warme voeding

Je lichaam warmt zich het snelste op door iets warms te eten of drinken. Ga dus niet voor een sapje uit de koelkast maar maak juist een lekkere thee voor jezelf. Ook zijn er een aantal specerijen die verwarmd zijn. Denk hierbij aan kaneel, gember, zwarte peper, rozemarijn of cayennepeper. Moet je elke ochtend fietsend naar je werk of school? Neem dan een thermosfles met thee mee. Hiermee zijn jouw koude voeten heel snel verleden tijd.

Masseren

Door je benen en voeten te masseren zorg je ervoor dat de doorbloeding weer bevordert wordt. Het fijnste resultaat krijg je met een olie. De olie legt een dun isolerend laagje op de huid waardoor de warmte minder snel verloren gaat. Een goed excuus dat je partner jou een massage moet geven 😉.