We hebben veel over voor een killer body, denk bijvoorbeeld aan al die sportschool sessies die daarbij komen kijken. De motivatie om naar de sportschool te gaan is al een stap in de goede richting alleen ben je er dan nog niet. Zonder dat we ons ervan bewust zijn maken we een aantal fouten tijdens het sporten. Benieuwd wat die fouten zijn? Lees dan hieronder verder.

Trainen zonder een doel

Sporten zonder een doel voor ogen te hebben levert vaak weinig op. Je bent al snel minder gefocust en je weet niet goed waar je mee bezig bent. Stel bijvoorbeeld als doel dat je voor de zomer wat kilo’s kwijt wilt en jij je fijn kan voelen in een bikini. Hiermee werk jij naar een finishlijn toe en heb je het gevoel dat je het ergens voor doet.

Geen routine

De ene week sport je één keer, de andere week sport je twee keer en de week daarop laat je de sportschool even links liggen. Zonder een vaste sport routine wordt het moeilijk om jouw doel te bereiken. Spreek met jezelf een vaste dag of dagen af waarop jij gaat sporten. Zet dit ook in je agenda zodat je het niet vergeet. Zo krijg je ook een betere conditie. Wanneer jij geen vaste routine hebt moet je je conditie telkens weer opnieuw opbouwen.

Bang om nieuwe apparaten te proberen

In de sportschool zijn tientallen fitness apparaten te vinden maar vaak weten we er met de helft geen raad mee. Omdat het apparaat er al moeilijk uitziet en we graag schamende situaties willen voorkomen, laten we deze toestellen al snel links liggen. We beperken ons hiermee tot een aantal fitness apparaten wat op den duur kan vervelen. Wees niet bang en vraag aan het personeel van de sportschool om uitleg! Zij helpen jou maar al te graag en kunnen jou precies laten zien hoe je de oefening moet uitvoeren. Zo haal je ook het maximale uit je abonnement 😉.

Verkeerde uitvoering

Deze fout is te vergelijken met de situatie hierboven: we weten bij sommige toestellen niet goed hoe ze werken en doen eigenlijk maar wat. Je rekt en strekt bijvoorbeeld je benen niet ver genoeg wat het apparaat wel van je vereist. Er gebeurt dus weinig in je spieren en de eindconclusie is dat het eigenlijk een beetje tijdverspilling was om deze oefening uit te voeren. Een ander nadeel van fitness apparaten verkeerd gebruiken, is dat je sneller blessures oploopt. Een goede uitvoering is het halve werk, vraag daarom altijd om uitleg als je niet zeker van je zaak bent.

Bang wat mensen van je denken

Sommige oefeningen vragen de nodige inspanning en daar komen dus ook de nodige gezichtsuitdrukkingen bij kijken. Schaam je daar vooral niet voor! Je denkt al snel dat andere sporters op jou letten maar 9 van de 10 keer zijn ze gefocust op hun eigen werk. Zie het juist als iets positiefs. Hoe moeilijker het voor jou is om je gezicht normaal te houden, hoe beter de oefening werkt.

Benieuwd welke fouten er vaak gemaakt worden na het sporten? Klik dan hier!