Zodra de bladeren naar beneden dwarrelen, de dagen kouder worden en het sneller donker wordt merken we aan alles dat we minder energie krijgen. Dit kan zelfs lijden tot een winterdip waardoor we niet meer lekker in ons vel zitten. Wij hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee jij je snel weer beter gaat voelen.

Wat is een winterdip?

Waar sommige mensen het liefst naar sneeuw en andere wintertaferelen verlangen, is er ook een grote groep die maar al te graag de winter overslaat. Bij sommige mensen is het zelfs zo erg dat ze in een winterdip belanden. Deze milde vorm van depressie wordt vooral veroorzaakt door het gebrek aan daglicht. De grootste boosdoener is voornamelijk het stofje melatonine. Deze stof wordt aangemaakt zodra het donker wordt, ook wel slaaphormoon genoemd. Zodra de zon weer opkomt stopt de aanmaak hiervan en krijg je weer energie. In de winter is er weinig daglicht en kan de productie van melatonine gedurende de dag doorgaan. Dit resulteert in een vermoeid gevoel, somber zijn, prikkelbaarheid en een slechte concentratie.

Zorg voor voldoende daglicht

Ondanks dat we met het koude weer het liefst binnen zitten met een goede serie is het toch belangrijk dat je elke dag even een frisse neus haalt. Kleed je dik aan en ga wandelen met je hond. Heb je geen reden om naar buiten te gaan? Creëer er dan een! Ga spontaan langs bij een vriendin in de buurt of misschien heb je nog wel iets nodig van de drogisterij in het winkelcentrum. Op deze manier pak jij toch nog zoveel mogelijk daglicht mee.

Gezonde voeding

Een gezonde voeding is eigenlijk altijd van belang maar in de sombere wintermaanden is het nog een stukje belangrijker. In fastfood en koolhydraatrijk eten zitten weinig tot geen goede voedingsstoffen en vitamines die je nu juist nodig hebt. Tevens zorgen deze slechte etenswaren juist voor een vermoeid en traag gevoel. Probeer elke dag ongeveer 2 liter water te drinken en neem als lunch naar school/werk een fruitsalade of groentemix mee. Dit bekent natuurlijk niet dat je als lunch een hele bos wortels moet eten, wees hierin juist creatief. Maak bijvoorbeeld een aantal volkoren wraps met sla, tomaat, komkommer, avocado en kipfilet.

Kom jij alsnog niet aan je dagelijkse dosis vitamines? Slik dan als aanvulling multivitaminen. Deze zijn verkrijgbaar bij de drogisterij.  

Plan leuke uitstapjes

Heb jij een tentamenweek of een lange werkweek in het vooruitzicht? Dan stap je sowieso al minder positief in je nieuwe week. Plan na deze drukke weken juist een uitje met je vriendinnen zodat je je ergens op kan verheugen. Een uitstapje zorgt ervoor dat je weer energie krijgt en vrolijker bent.

Praat erover

Misschien heb jij het idee dat je andere mensen lastigvalt als je over jouw problemen gaat praten en krop je alle gevoelens op. Doe dit vooral niet en lucht je hart! Een winterdip is niks om je voor te schamen en zodra je erover praat valt er al een enorme last van je schouders. Wanneer je voelt dat je er niet zelf en met de adviezen van je naasten uitkomt, zoek dan professionele hulp. Zij zijn hierin gespecialiseerd. Een bezoekje aan de huisarts is al een stap in de goede richting. You got this girl 😉!