Door alle hectiek in de ochtend wordt het ontbijt vaak overgeslagen. We hebben er simpelweg geen tijd voor of we moeten nog lang niet denken aan een boterham met kaas. Maar wist jij dat het ontbijt een van de belangrijkste maaltijden van de dag is en je dit beter niet moet overslaan? Lees hieronder waarom het ontbijt zo belangrijk is.

Energieboost

Voordat jij aan je dag kan beginnen moet je ergens jouw energie vandaan halen. Het is als het ware de brandstof waarmee jij de rest van de dag je werk kan doen. De energie die jij nodig hebt op een dag, moet voor 25 % uit je ontbijt gehaald worden. Als je het ontbijt overslaat is het niet gek dat je je futloos en vermoeid voelt. Ook heb je hierdoor eerder de neiging om ongezond te gaan snacken en krijg je zo geen goede voedingsstoffen binnen.

Tip: geen tijd in de ochtend om rustig te ontbijten? Maak dan de avond ervoor een smoothie klaar met bijvoorbeeld verschillende soorten fruit, yoghurt, groenten en vezels. Zet dit in de koelkast en de volgende ochtend kan jij dit in no-time nuttigen.

Klik hier voor 6 snelle en lekkere recepten voor een goed ontbijt!

Een rustmomentje

Jouw dag staat meestal in het teken van een drukke school- of werkplanning en dan vergeet je al snel een momentje voor jezelf. Zeker in de vroege morgen is het lekker om rustig wakker te worden met een kopje thee en een gezond ontbijtje. Je begint de dag veel minder chaotisch hierdoor. Dit is ook een goed moment om even de krant te lezen of je social media-accounts checken 😉.

Tip: Haal lekkere producten in huis voor een ontbijtje, zo kan jij je ergens op verheugen als je opstaat en druk je minder snel op de snooze knop. Want voor een boterham met smeerkaas draaien we ons liever nog een keer om in bed…

Goede spijsvertering

Een goed ontbijt brengt je spijsvertering meteen goed op gang. Wanneer je later op de dag begint met een maaltijd of snack, dan begint je stofwisseling en vetverbranding ook pas later. Zonder een ontbijt is je bloedsuikerspiegel al snel erg laag waardoor je zin hebt in een suiker. Hierdoor blijf je aan het snacken en dat werkt niet in het voordeel van je lichaam. Zeker wanneer je goed op je gewicht let of je wel wat kilootjes eraf wil, is het van essentieel belang dat je goed ontbijt.

Tip: Heb je een lange treinrit voor de boeg naar je werk of school? Neem dan een bakje yoghurt met muesli mee voor onderweg. Laat je niet verleiden door de ongezonde snacks bij de kiosk die in de aanbieding zijn.

Beter in je vel

Het overkomt ons allemaal wel eens dat we erg chagrijnig worden omdat we honger hebben. Dit komt omdat je lichaam voedingsstoffen nodig heeft. Wanneer je het ontbijt overslaat kan je veel prikkelbaarder worden. Ook zorgt een ontbijtje ervoor dat jij je veel beter kunt concentreren en productiever bent. Zeker wanneer jij een toets in de ochtend hebt is een ontbijt extra belangrijk.

Tip: krijg jij met geen mogelijkheid een hap door je keel in de ochtend? Probeer dan een ontbijtdrank. Deze dranken zijn kant en klaar verkrijgbaar bij de supermarkt en je hebt meteen voldoende vezels binnen. Neem ook voor de zekerheid een rolletje druivensuikers mee als je ergens naartoe gaat. Dit neemt vaak voor het grootste gedeelte je futloze gevoel weg.